Jak lze efektivně rozvíjet a vzdělávat dítě s autismem?

Jak děti s autismem vnímají svět?

Děti s poruchou autistického spektra (PAS) se odlišují od ostatních, zdravě se vyvíjejících dětí, svým zvláštním chováním, nepřiměřenými reakcemi, jiným způsobem myšlení a celkového vnímání okolního světa.

Pro autisty je velmi složité rozpoznat emoce, nálady nebo záměry jiných lidí. Špatně rozumí významu slov, vtipům nebo ironii, nevnímají pravidla společenského chování, mají nízkou představivost a fantazii, mohou být přecitlivělé na některé zvuky, pachy, chutě nebo materiály (hypersenzitivita), často nemohou navázat nebo udržet oční kontakt, mají potíže v sociálním kontaktu a interakci.

Není tedy divu, že reagují nepřiměřeně na každodenní životní situace. Velmi často se s autismem pojí také výrazné opoždění řeči, což dále těmto dětem stěžuje možnost komunikace a sociální interakce s druhou osobou.

Porucha autistického spektra (PAS) je vnímána jako velmi závažná diagnóza, která ale nemusí nutně znamenat negativní budoucnost těchto dětí.

 

 

Pomocí vhodného přístupu a pomůcek lze děti s autismem rozvíjet a vzdělávat.

 

Autisté vnímají svět jinak a k tomu je potřeba přihlížet při výběru pomůcek i metody jejich vzdělávání. V ČR je nejčastěji využívána metoda STRUKTUROVANÉ UČENÍ, která se ukázala jako nejefektivnější speciální přístup a výchova.

Tento přístup je postaven na teorii učení a podporování vhodného chování dítěte. Jejím cílem je především zmírnit nevhodné chování (jako např. negativismus, vztek, vzdor, nebo agresivita), snížit deficity plynoucí z postižení poruchy autistického spektra, snížit stresové vypětí a strach z nepředvídatelnosti a neporozumění, usnadnit kontakt a komunikaci s okolím a posilovat silné stránky dítěte!

Metoda strukturované učení respektuje vývojovou úroveň a individualitu každého dítěte i s jeho zvláštnostmi. Nenahraditelnými pomocníky ve výchově, rozvoji a vzdělávání dětí s autismem jsou speciální pomůcky pro autisty, piktogramy a didaktické hračky.

Pokud tedy chceme, aby od nás děti s autismem (PAS) přijímaly nové informace a vědomosti a byly schopné se učit a vzdělávat, musíme jim nejprve upravit prostředí tak, aby dětem dodávalo potřebnou jistotu a poskytovalo již zmíněnou vysokou míru předvídatelnosti.

 

 

Jak zajistit předvídatelnost a tím snížit stres dětí s autismem? 

Co budeme dělat? Jak dlouho to bude trvat? A co budeme dělat potom? Na tyto otázky odpoví dětem s poruchou autistického spektra struktura a vizualizace času pomocí tabule pro denní režim s obrázky. 

Tabule s piktogramy (obrázky) jim pomáhá flexibilněji reagovat na náhlé změny v programu dne a vede je k samostatnosti. Díky srozumitelným obrázkům činností můžeme dítěti také sdělit složitější informace: „Nejprve si umyješ ruce, pak bude oběd a až potom pojedeme autem do obchodu.“ Dítě již nebude stresováno nepředvídatelnými a pro něj nesrozumitelnými verbálními pokyny, ale bude vždy s předstihem vědět, kdy a co se bude odehrávat.

Tento obrázkový přehled činností pomáhá redukovat nepřiměřené reakce dítěte a dodá mu potřebnou jistotu a pocit bezpečí. A to i v případě nemluvících dětí. Obrázky jsou jasné a srozumitelné i pro zcela neverbální děti.

Tyto závěsné dřevěné tabule jsou opatřeny suchým zipem pro snadné připevnění piktogramů. Ve spodní části je krabička sloužící k odkládání karet činností, které již proběhly a pro uschování ostatních (neaktuálních) karet režimu. Vše je tedy na jednom místě.

 

Co všechno je možné procvičovat pomocí strukturovaných úkolů a speciálních pomůcek?

Základním předpokladem pro vzdělávání a rozvoj autistického dítěte metodou strukturovaného učení je vzbudit v dítěti zájem a motivovat jej ke spolupráci. Pokud je dítě tedy dostatečně motivováno, je možné začít procvičovat strukturované úkoly. Tyto úlohy pomohou dětem s PAS přiblížit svět kolem nás a naučí je mnoho nových znalostí a dovedností – zvýšit samostatnost, upevnit hygienické návyky, poznávat a třídit barvy a tvary, rozvíjet zrakové vnímání, procvičovat prostorovou orientaci a koncentraci pozornosti, nakupovat, správně počítat do 20, trénovat matematiku, poznávat písmenka české abecedy, znát pravidla českého pravopisu, ulehčit počátky čtení, používat základy angličtiny a mnoho dalšího...

Nejjednodušším typem strukturovaných úloh jsou ty, které dítě plní ve strukturované krabici.

Krabice pro strukturované učení názorně rozděluje pracovní plochu při plnění úkolů a slouží k procvičování například třídění do skupin podle různých kritérií, skládání puzzle, přiřazování reálného předmětu k obrázku apod. Tato krabice nabízí až 7 variant uspořádání vnitřních přihrádek, které lze jednoduše měnit podle toho, jaký úkol bude dítě plnit!

S nácvikem samostatnosti při každodenních činnostech jako je například mytí rukou, čištění zubů nebo používání WC výrazně pomáhají procesní schémata. Jedná se o obrázkové návody v jednotlivých krocích, podle nichž se dítě s poruchou autistického spektra a s narušenou komunikační schopností může řídit až do doby, než se tuto činnost naučí vykonávat jistě a samostatně.

S pomocí tematických sad piktogramů a proužků opatřených suchým zipem je také možné si připravit vlastní procesní schéma podle aktuálních potřeb konkrétního dítěte na téma nakupování, oblékání, návštěva lékaře, jídlo nebo hygiena.

 

Jak s komunikovat s dítětem které nemluví? Pomocí obrázků!

Život či práce s autistickými dětmi vyžaduje mnoho trpělivosti. V praxi se osvědčilo, aby komunikace s dětmi s poruchou autistického spektra neprobíhala jen prostřednictvím slov, ale také pomocí obrázků, fotografií, předmětů nebo gest.

Pomozte dětem pochopit, že sdílená radost je dvojnásobná radost a sdílený smutek je poloviční smutek. Dejte i nemluvícím dětem možnost vyjádřit své potřeby a přání!

Jako náhrada běžné mluvené řeči především pro děti s autismem, které mívají narušenou komunikační schopnost, je efektivně využívána neverbální komunikace pomocí obrázků, která pomáhá dětem s těžkou vadou řeči, aby se staly rovnocenným aktivním partnerem pro komunikaci.

 

Díky této alternativní komunikaci dokáží tyto děti lépe porozumět významu slov, usnadní se jejich vyjadřování a podpoří sociální interakce. Uspokojení ze smysluplné komunikace a pochopení principu dorozumívání vede děti ke stimulaci rozvoje řeči a jazyka.

 

Zjednodušeně můžeme říci, že neverbální komunikace pomocí obrázků podporuje rozvoj pasivní slovní zásoby a funkční komunikace, usnadňuje vyjadřování a porozumění a také napomáhá k rozvoji pozdější aktivní řeči

 

 

Vhodnou pomůckou jsou tematické sady piktogramů pro autisty (jídlo, pití, mohu a nesmím, místa, slovesa, hračky, činnosti, doma a mnoho dalšího...), které se pomocí suchého zipu snadno připevní na komunikační proužek nebo do komunikační knihy.

 

I přesto, že je rozvoj dětí s PAS velmi náročný a vyžaduje mnoho úsilí a trpělivosti, rozhodně se vyplatí!

 

 

 

Pokud potřebujete poradit s výběrem vhodných pomůcek, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme. 

 

99

 

Hodnocení obchodu

5,0 439 hodnocení

Pavlína
Super komunikace. Paní ještě telefonicky řešila objednávku, aby se ujistila, jak mají vypadat námi vybrané kartičky. Rychlé dodání. Děkuji.
Jana Jílková
Jsem moc spokojená s kartičkami na logopedii, oceňuji maximální ochotu, vstřícnost, spolehlivost, je vidět zájem o zákazníka a snaha vyjít vstříc jeho požadavkům. Děkuji.
Milena
Krásné pomůcky pro žáčky se SVP, už se těším až budeme používat. Děkuji moc za ručně psané přáníčko, hodně spokojených zákazníků.
Lucie Hašková
Rychlé vyřízení i dodání, vše v pořádku. Velký výběr různých potřeb a pomůcek pro vývoj dítěte a problémy s ním spojené, určitě něco zase zakoupím.
Dagmar
První objednávka zde, jsem velmi spokojená. Děkuji, že myslíte i na děti se specifickými potřebami a kartičkami nám ulehčujete a zpříjemňujete náš každodenní 'boj'.
Vlasta Kořistková
Moc děkuji za Vaši práci. Kartičky jsou moc super, komunikační kniha je moc pěkně povedená. Určitě budu stále objednávat, jsem s Vašimi produkty moc spokojená.
Berenika
Naprosto bezvadný přístup, dáreček a osobní poděkování v balíčku neskutečně mile překvapilo. Objednávali jsme minutku s vizualizací času, pro naši dceru obrovský pomocník, a obrázkovou abecedu na kroužku, kterou jsme úspěšně hned druhý den ztratili, protože se stala okamžitě hitem a musela všude s námi... takže budeme objednávat znovu a jistě nejen ji. Palec nahoru a děkujeme.
Gabriela Švecová
Děkujeme za balíček, syn je z toho nadšený. Ve školce je na tyto materiály už zvyklý a u nás doma nám to taky hodně pomůže.
Jana Šturmová
DĚKUJI za perfektní pomůcky, hračky a báječné nápady, za profesionální přístup a krásné kvalitní provedení každého, i sebemenšího komponentu. Jsem nadšená a těším se na práci se svým vnoučkem s PAS. Obchod vřele doporučuji každému.
Mirka Kopecká
Děkujeme za zhotovení celé objednávky - vše dorazilo v pořádku a rychle. Pomůcky jsme si vybrali mj. pro skupinovou práci s nevidomým žákem a pouze jednoduchou úpravou jsme je doplnili (popisky dymo páskou). Velice hodnotíme osobní přístup firmy a bezproblémové jednání.
Pavla Gablasová
Kartičky jsou perfektní, hodně je využíváme, dceři se líbí a objednávka dorazila rychle.
Irena Zemková
Celková spokojenost, rychlé vyřízení objednávky, vždy bez problémů.
Karin Soukalová
Jsem velmi spokojená, profesionální a zároveň osobní přístup, výborné pomůcky nejen pro žáky, kteří potřebují ve výuce podporu.
Viktorie D.
Doručení v pořádku, milé a profesionální jednání, zajímavé knihy. Dceři ve škole pomáhá 'čtecí okénko'. Věřím, že pomohou i další knihy, které jsou velmi krásně a odborně zpracované.
Monika
Vše dorazilo v pořádku a už se synem trénujeme. Moc děkujeme za úžasné pomůcky.
Jaroslav Jaroš
Máme už druhý sešit a spoustu naučných kartiček. Ne že bychom neměli tiskárnu a laminovačku, ale kdo by se s tím dělal a hlavně vymýšlel... Navíc by to nikdy nebylo v jednotném stylu. Kdo zkoušel, ví, že za těma kartičkama je spousta práce. Určitě všem doporučuju si zkusit 'se domlouvat' klidně ještě dřív, než začne ukazovat. My jsme začínali kartičkama jídlo a pití, denní činnosti jsou taky použitelné hodně brzo. V sešitu bych možná posunul horní řádek níže a spodní výše, ať kartičky nevyčuhují a možná je tím pádem zmenšit. Jinak spokojenost maximální a obchodu držím palce.
Tereza Ehrenberger
Objednala jsem již několikrát a nemá to chybu. Paní Peníšková je velmi vstřícná a ráda pomůže, když může. Individuální přístup, pochopení. Prostě super + k tomu rychlost.
Martina Halačková
Spokojenost, všem doporučuji. Ještě jsem dostala ručně psaný vzkaz v balíčku a to mě potěšilo nejvíce. Takže celému obchodu moc děkuji a nebyla to poslední objednávka.
Dana
Doporučuji. Zboží úžasné, komunikace perfektní. Určitě se do obchodu vrátím. Bezva nápady.
Eva T.
Rychlá dodávka, stoprocentní spolehlivost. A ručně psané přáníčko, aby pomůcky dobře sloužily, mě dojalo. Takže super a moc díky.
Věra Biskupová
Moc děkuji za ochotu s řešením a vytvořením nové pomůcky dle našich slabých stránek. Komunikace byla rychlá, vstřícná a novou pomůcku jsme měli za pár dní doma. Vypadá super, už jsme ji s dětmi vyzkoušeli a i od dětí mám první pozitivní reakci. Děkujeme a všem tento obchod doporučuji.
Klára
Moc děkuji za skvělou komunikační knihu, super kartičky i dárečky. Určitě zase brzy něco objednám.
Jana Havelková
Děkujeme za výrobky. Jsme moc spokojeni s grafomotorickými destičkami i naučnými kartičkami, které jsme zakoupili. Určitě se budeme do obchodu vracet. Velmi mě potěšil milý vzkaz v balíčku.
Zdena
Přišla včas a včera jsme již vyplňovali. Moc děkujeme, vnučku vyplňování baví.
Andrea Jančová
Rychlé odeslání objednávky i když mnou vybrané zboží nebylo skladem. Kartičky super. Velká spokojenost a určitě se ráda vrátím k novému nákupu.