Co budu dělat? Kdy to budu dělat? Odpovědi za tyto otázky potřebují znát všichni. Většina lidí si zapisuje důležité informace do diáře. Ale jak dítěti s poruchou autistického spektra, které má potíže s porozuměním řeči, předat složitější sdělení o programu dne?
Nezbytným pomocníkem je vizualizace – převedení slova do obrázku.
Seřazenými obrázky činností sdělujeme dítěti složitější informace – nejprve si umyješ ruce, pak bude oběd a až potom půjdeme do parku. Dítě již nebude stresováno nepředvídatelnými verbálními pokyny, kterým ani pořádně nerozumí, ale bude dopředu vědět, co a kdy se bude dít.
Tento časový přehled činností pomáhá snížit nepřiměřené reakce (vztek, agrese, negativismus) a dodá dítěti potřebnou jistotu, předvídatelnost a pocit bezpečí.
V praxi se osvědčila vizualizace času pomocí tabule pro denní nebo týdenní režim a karty s obrázky běžných činností.
Velmi důležité, pro dítě s autismem, je také vědět, jak dlouho určitá činnost potrvá. U starších dětí lze použít například papírové hodiny, na kterých můžete čas jednoduše a přesně znázornit. Ale co pomáhá malým dětem, které zatím neumí poznávat hodiny? Použít lze vše, co názorně představuje určitý časový úsek – například kuchyňská minutka (která vyznačený čas zobrazuje jako červené políčko) nebo přesýpací hodiny.
Pokud potřebujete poradit s výběrem vhodných pomůcek, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme.